Forberedelse til tidsregistrering af alle medarbejdere fra 1. juli 2024

Forberedelse til tidsregistrering af alle medarbejdere fra 1. juli 2024

Den danske arbejdstidslov har gennemgået betydelige ændringer som reaktion på en EU-dom fra maj 2019. Denne dom kræver, at europæiske virksomheder nøjagtigt registrerer alle medarbejderes arbejdstid.

De første skridt mod et afbalanceret arbejdsmiljø

Den danske arbejdstidslov har gennemgået betydelige ændringer som reaktion på en EU-dom fra maj 2019. Denne dom kræver, at europæiske virksomheder nøjagtigt registrerer alle medarbejderes arbejdstid. Bag denne ændring ligger et mål om at fremme en mere retfærdig og gennemsigtig arbejdspraksis samt sikre arbejdernes rettigheder med fokus på hvile- og arbejdstider. Disse foranstaltninger er designet til at skabe et mere afbalanceret arbejdsmiljø og styrke beskyttelsen af arbejdstageres velfærd og arbejdsrettigheder.

Hvad indebærer de nye krav?

Fra 1. juli 2024 skal alle danske arbejdsgivere have et pålideligt og tilgængeligt tidsregistreringssystem på plads. Dette system skal kunne registrere og dokumentere alle medarbejderes arbejdstid. Virksomheder skal sikre, at tidsregistreringen er præcis og omfattende, da den vil blive brugt til at sikre overholdelse af lovkravene vedrørende maksimale arbejdstider, hvileperioder og pauser. Det forventes også, at tidsregistreringen vil hjælpe med at minimere risikoen for tvister mellem arbejdsgivere og medarbejdere ved at skabe klare dokumenterede registreringer af arbejdstid.

Ifølge de nye krav har medarbejdere ret til mindst 11 sammenhængende timers hvile inden for en 24-timers periode og en ugentlig hviledag. Der er også fastsat en grænse på 48 timers arbejde pr. uge.

Hvad er kravene til opbevaring og tilgængelighed?

Det forventes, at virksomheder implementerer sikre og let tilgængelige systemer til opbevaring af tidsregistreringer, så medarbejderne nemt kan få adgang til deres egne oplysninger. Dette bidrager ikke kun til lovoverholdelse, men skaber også gennemsigtighed og tillid i arbejdsmiljøet. Disse registreringer skal opbevares i mindst fem år, som krævet af databeskyttelsesloven. Dette sikrer ikke kun, at virksomhederne overholder loven, men muliggør også sporing og analyse af udviklingen i arbejdstid over tid, hvilket kan være værdifuldt for både virksomheden og dens medarbejdere.


Er alle medarbejdere omfattet?

Selvom de nye krav til tidsregistrering gælder for alle medarbejdere, er der visse undtagelser at overveje. Disse undtagelser omfatter typisk direktører, ledere og medarbejdere, hvis arbejdstider er vanskelige at forudsige på grund af arbejdets natur. Det er afgørende at forstå, at disse undtagelser skal være velbegrundede og i overensstemmelse med gældende lov for at undgå misforståelser eller tvister. Det er vigtigt for virksomheder at håndtere undtagelser omhyggeligt og gennemsigtigt for at sikre en retfærdig og lovlig arbejdspraksis for alle medarbejdere.


Ændringer i ansættelseskontrakten:

Det er afgørende, at ansættelseskontrakten eller et tillæg til kontrakten indeholder en klar og præcis definition af medarbejderens rolle som en "selvorganisator" og derfor undtaget fra tidsregistreringsreglerne og bestemmelserne i arbejdstidsloven vedrørende pauser, maksimale ugentlige arbejdstider og natarbejde. Uden en sådan definition er medarbejderen automatisk underlagt de generelle regler ligesom andre medarbejdere. For at undgå eventuelle juridiske eller operationelle uoverensstemmelser i fremtiden er det essentielt at sikre, at denne definition er klar og præcis i kontrakten eller tillægget til kontrakten.

Sanktioner:

Hvis de maksimale ugentlige arbejdstimer på 48 timer ikke overholdes, kan medarbejdere være berettiget til individuel kompensation. Hvis hvileperiodereglerne i arbejdstidsloven ikke overholdes, kan arbejdstilsynet pålægge arbejdsgivere bøder og udstede påbud. Med de nye regler om registrering af daglige arbejdstider kan det forventes, at bevisbyrden for overtrædelser af maksimale ugentlige arbejdstider, pauser og hvileperioderegler vil blive lettere for medarbejdere, fagforeninger, arbejdstilsynet og andre myndigheder. Hvis arbejdsgivere ikke registrerer daglige arbejdstimer i overensstemmelse med reglerne, kan dette have alvorlige konsekvenser ifølge lovforslaget, som forventes at få betydelig indvirkning på arbejdsgivere.

Arbejdsgiver - Du skal være klar!

Baseret på ovenstående står arbejdsgiveren over for en stor opgave, hvis de ikke allerede er begyndt at implementere de nye krav. Vi hos Summ er klar til at assistere dig gennem den kompleksitet, disse ændringer måtte have for din virksomhed

Get in touch

Contact us to learn more about how we can take financial managment
off your hands, discuss solutions for your business-or just have a casual chat.

You can unsubscribe from these communications at any time. For more information on how to unsubscribe, our privacy practices, and how we are committed to protecting and respecting your privacy, please review our Privacy Policy.

By clicking submit below, you consent Scaleup Finance storing and processing your personal information submitted above to provide you with the services and information requested.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.